Utopia Helsinki esittää: vuosikertomus 2014!

DSC_9538

Utopia Helsinki on järjestänyt esteetöntä ja nuorille suunnattua kulttuuritoimintaa tee se itse -hengellä jo vuodesta 2010 asti. Olemme saaneet valtavasti erilaista jeesiä Helsingin kaupungin Nuorisoasiainkeskukselta koko toimintamme ajan. Iso osa Utopian klubeista ja kursseista on järjestetty ”Nakin” tiloissa ja matkan varrella on tullut juteltua ja edustettua jos jonkinlaisissa Helsingin nuorisotoimintaan liittyvissä tilaisuuksissa ja kokouksissa.

Pitkäikäinen projekti jaksaa edelleen pyöriä, vaikka osa aktiiveista onkin vaihtunut vuosien saatossa. Tällä hetkellä meillä on vetämässä jo kolmas Sponssi-hakemuksemme. Sillä on tarkoitus rahoittaa loppuvuotemme toiminta, minne on kaavailtu kaikkea kissafeministisen zinen julkaisusta aina Utopian viisivuotisjuhliin!

Haluamme nyt vähän muistella vanhoja: tässä katsaus vuoden 2014 toimintaamme. Vuoden ilmiöitä ovat meille olleet käsityöaktivismi, sarjakuvat ja feminismi!

Kuorolaulua ja koruompelua Kissafeministi

Utopialla oli kaksi kurssia vuoden 2014 aikana. Kevätkauden ajan maanantaisin Harjun nuorisotalolla kokoontui Q-kuoro, jossa Ida ja Jenny ohjasivat ja säestivät kuoroa äänenkäytön ja monien biisien saloihin. Vuoroviikoin oli ohjatut treenit, joka toinen viikko taas kuoro lauleskeli itseorganisoidusti. Kuoro oli kevään jälkeen telakalla, mutta nyt toimintaa käynnistellään uudelleen, ja tarkoitus on päästä taas ääneen syksyn 2015 puolella.

Utopia-aktiivien joukossa on useita käsityön ystäviä, jotka halusivat järjestää tee se itse – ja craftivismi- eli käsityöaktivismi -henkisiä ompelutapahtumia. Ensimmäinen tällainen tilaisuus oli Radikaalin käsityön sunnuntai 4.5. 2014 osana feminististä Pop Up Art House -taidefestivaalia. Radikaali käsityöpäivä noteerattiin Helsingin Sanomissakin – joten tästä oli pakko jatkaa eteenpäin! Ristipistoklubille löytyikin paikka Kaarlenkadun uudesta kulttuuritila Kammarista, jonne kokoonnuimme ompelemaan syyskauden ajan.

Huhtikuussa Utopiasta tehtiin aukeaman juttu Invalidiliiton IT-lehteen. Juttu ei ikävä kyllä löydy netistä.

Prideilua ja sarjakuvafeminismiä

Järkkäsimme jo kolmannen yhteisklubin Helsinki Pride -festivaalin kanssa! Pride-klubilla oli monipuolinen ohjelma: esiintymässä olivat punk-rymistelijät Rainbowlicker ja Seksihullut. Musan ohella klubilla pääsi kokeilemaan hienon Feministisen sarjakuvatoiminta -verkoston kanssa toteutettua pop up -sarjispajailua. Klubilla kävi illan aikana lähes 200 ihmistä! Klubin kuvakooste löytyy blogistamme: http://utopiahelsinki.wordpress.com/2014/07/01/pridekuvia2014/

Yhteistyö Feministisen sarjakuvatoiminnan kanssa jatkui syyskuussa, kun järjestimme kahtena iltana työpajat feministiseen visuaaliseen kulttuuriin keskittyneellä Jemma-festivaalilla (joka muuten sai myös Sponssin, jee!). Työpajojen aiheita olivat julistesuunnittelu sekä suuren suosion saavuttaneet ristipistot.

Syyskauden touhuja

Lokakuussa järjestettiin vuoden toinen Utopia-klubi, joka oli ensimmäinen tapahtumamme Oranssi ry:n uusissa tiloissa Suvilahdessa. Sarjiksii ja räppii -niminen työpajapäivä + miniklubi -kokonaisuus tehtiin yhteistyössä tyttöjen bänditoimintayhdistys Girls Rock! Finlandin kanssa.

Utopia osallistui marraskuussa FemFiin eli Feministiseen foorumiin: kun mietimme, millaista ohjelmaa toisimme maan suurimpaan feministiseen kokoontumiseen, löysimme uuden yhteistyötahon, Mustikka-kollektiivin, jonka kanssa olimme jo aiemmin ideoineet yhteisen zinen eli pienlehden julkaisemista. Päätimme aloittaa kissafeminismi-aiheisen zineprojektin, johon kuka tahansa voi osallistua. FemFin työpaja oli projektin lähtölaukaus: osallistujat piirsivät ja kirjoittivat zineen feminististä materiaalia. Zine on tarkoitus julkaista syksyllä 2015.

Miten meni noin niinkuin omasta mielestä?

Vastaamme itse: mainiosti! Utopiaa tekemään tuli uusia ihania ihmisiä: saimme levitettyä esteettömän, inklusiivisen ja mahdollisimman reilun nuorille suunnatun toiminnan ilosanomaa taas pykälän verran eteenpäin. Utopia antaa iloa: tapahtumia odotetaan ja kävijäpalautteen mukaan ne erottuvat edukseen muusta tarjonnasta.